De Ladder hecht veel waarde aan een veilig speel- en werkklimaat, zodat kinderen samen kunnen leren en zich ontwikkelen. De Ladder heeft gekozen voor de Kanjertraining om een sociaal veilige school te creƫren, omdat deze methodiek uitgaat van vertrouwen. Wij vinden het hebben van vertrouwen als kind in zichzelf en in elkaar een belangrijk uitgangspunt voor de omgang met elkaar. We gaan uit van de positieve eigenheid van de mens, die het verlangen heeft het goede te doen. De school wordt gezien als een plek waar ieder kind zichzelf kan ontwikkelen, waar kinderen samen oefenen in sociale vaardigheden, waar zij fouten mogen maken en waar een kind groeit in emotionele en persoonlijke ontwikkeling.
Conflicten worden opgelost waarbij gekeken wordt wat ieder kind in een dergelijke situatie heeft te leren. Dit betekent dat we uitgaan van de wereld van vertrouwen en niet die van wantrouwen. Als we in de wereld van wantrouwen terecht komen is het zaak dit professioneel op te lossen zodat we gezamenlijk weer vanuit vertrouwen kunnen handelen.
De kanjerlessen worden iedere week gegeven in alle groepen. Tijdens de training worden vertrouwensoefeningen gedaan, gesprekken gevoerd, opdrachten uitgevoerd en verhalen voorgelezen. Dit om op een bewuste manier vaardigheden aan te leren en om te gaan met sociale situaties, inzicht te krijgen in het eigen gedrag en het effect hiervan op klasgenoten. De leerkracht begeleidt en observeert de kinderen tijdens de lessen, maar ook gedurende de rest van de lesdag.
Naast de lessen van de Kanjertraining werken we aan een sociaal veilig klimaat door:
- Kanjergedrag te bevorderen door de kanjer van de dag of week te benoemen.
- Thema kanjerkringen te houden als een bepaald onderwerp extra aandacht behoeft.
- Conflicten op een eenduidige manier op te lossen.