In het kader van burgerschapsvorming vinden wij het belangrijk dat leerlingen nadenken over wat zij belangrijk vinden en dit vervolgens bespreken met de directeur. In het kader van kwaliteitszorg vindt het team van De Ladder het belangrijk om te weten wat de leerlingen bezighoudt en hoe wij ons onderwijs en de leeromgeving meer kunnen laten aansluiten bij de leerlingen. Kinderen hebben vaak een andere denkwijze als volwassenen, waardoor zij een goede bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkelingen op school.
In de leerlingenraad zitten acht leerlingen uit de groepen 6 t/m 8. Per klas vertegenwoordigen een jongen en een meisje hun klas. Alle kinderen die mee zouden willen denken in een leerlingenraad kunnen zich daarvoor opgeven, waarna een eerlijke loting plaats vindt. De leerlingen moeten durven te spreken in een groep en informatie uit de klas goed kunnen overbrengen tijdens de bijeenkomsten. Deze vertegenwoordigers doen hun werk niet alleen. Ze worden begeleid door Lianne van den Essenburg, de directeur. Eens per zes weken komt de leerlingenraad 45 minuten onder schooltijd bij elkaar. Ieder half jaar wordt er gewerkt met een nieuwe leerlingenraad; in augustus en in januari, zodat meerdere leerlingen de mogelijkheid krijgen hun klas te vertegenwoordigen.
Zaken waarover de leerlingen in de leerlingenraad kunnen meedenken: