Missie en visie

Samen ontdekken
Onderzoeken

De missie van de school is:

Stap voor stap de wereld in.

Onze missie is gebaseerd op onze kernwaarden, namelijk:

  • Samen leven
    Kinderen leren op een gelijkwaardige en respectvolle wijze om te gaan met andere mensen en de wereld om hen heen.
  • Persoonlijke ontwikkeling
    Kinderen leren om inzicht te krijgen in hun eigen talenten en een positief zelfbeeld te ontwikkelen, waardoor zij in staat zijn tot zelfreflectie.
  • Creativiteit
    Kinderen leren om hun creatieve talenten in vaardigheden en denkkracht te ontwikkelen en te benutten.
  • Veerkracht
    Kinderen leren om vanuit hun eigen kracht om te gaan met tegenvallende en uitdagende situaties.

De visie op het onderwijs is uitgewerkt in drie deelvisies, namelijk de pedagogische visie, de didactische visie en de oecumenische visie.

Pedagogische visie

De Ladder gaat uit van de positieve eigenheid van een kind, die het verlangen heeft het goede te doen. De school wordt gezien als een plek waar ieder kind zichzelf kan ontwikkelen en waar kinderen samen oefenen in sociale vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Om dat voor elkaar te krijgen, werken wij volgens de Kanjerafspraken vanuit de Kanjertraining. De Kanjerafspraken: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen mee sturen het pedagogisch handelen van de leerkracht en worden dagelijks gebruikt om de sfeer in de klas en de omgang met elkaar bespreekbaar te maken. De Kanjerafspraken worden gebruikt om op een bewuste manier sociale vaardigheden aan te leren, inzicht te krijgen in het eigen gedrag en het effect van dit gedrag op klasgenoten en anderen.

Didactische visie

De Ladder ziet de school als een omgeving waarin cognitieve en persoonlijke vaardigheden worden ontwikkeld die helpend zijn om deel te nemen aan de maatschappij, zowel nu als in de toekomst.  Cognitieve vaardigheden zijn vaardigheden die nodig zijn om kennis op te nemen. Ze zijn belangrijk om o.a. de basisvaardigheden lezen, taalverzorging, spelling, rekenen en schrijven aan te leren. Persoonlijke vaardigheden zijn o.a. samenwerken, kritisch denken, creatief denken, mediawijsheid en problemen oplossen. De didactische visie van De Ladder, de manier waarop er wordt lesgegeven, is gebaseerd op expliciete directe instructies voor de basisvakken en onderzoekend en ontdekkend leren voor zaakvakonderwijs. De expliciete directe instructies gebruiken leerkrachten om een concreet lesdoel te formuleren voor alle leerlingen en de strategie om dit lesdoel te behalen stapsgewijs helder uit te leggen. Vanuit het onderzoekend en ontdekkend leren ontwikkelt de leerkracht een betekenisvolle leeromgeving en treedt coachend op bij het leren van onderzoeksvaardigheden en creatieve vaardigheden.

Oecumenische visie

De Ladder wil een plek zijn waar iedereen gewaardeerd wordt en iedereen zich veilig voelt. Oecumenisch onderwijs houdt in dat er wordt gestreefd naar wereldwijde religieuze eenheid van de verschillende christelijke kerken. De oecumenische visie van De Ladder gaat uit van het leren om respectvol met elkaar om te gaan, het vinden van een eigen plek in de samenleving, maatschappelijke betrokkenheid tonen en leren feedback te geven en te krijgen. Levensbeschouwelijke thema’s, zoals arm en rijk, relaties, normen en waarden, feesten en herdenken, worden aangeboden. Belangrijk hierbij is dat kinderen leren hun eigen standpunt te vormen en verwoorden en daarbij met respect luisteren naar elkaars standpunt. Onderlinge verschillen in karakter, cultuur of levensbeschouwing zijn een verrijking. Vanuit deze visie zijn dan ook alle leerlingen welkom op De Ladder.