Nieuws

Fijne zomervakantie!

Geplaatst: 21 juli, 2020

Nederland heeft kortste zomervakantie ⋆ Schoolvakanties-Europa.nl

Lieve ouders & kinderen,

wij wensen jullie een heerlijke zomer toe en zien jullie heel graag maandag 31 augustus 2020 weer!

Met vriendelijke groet,
team De Ladder


Workshopdag

Geplaatst: 16 juli, 2020

16 juli 2020 had groep 5 een workshopdag georganiseerd door Cinekid. 
Ze gingen aan de slag als echte regisseur, acteur, cameraman of editor en maakten met iMovie 5 topfilms. De dag erna konden we deze met elkaar bewonderen op het witte doek. Het was een topdag.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, zitten en binnen

 


Afscheid groep 8

Geplaatst: 15 juli, 2020

Na een fantastische eindmusical en afscheidsavond gaan de kinderen uit groep 8 een nieuw avontuur aan. Wat zijn wij trots op deze kanjers die op 15 juli 2020 allemaal hebben geschitterd.

Het ga jullie allemaal goed!!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 6 mensen, zittende mensen en binnen


Feest! Vol liefde…

Geplaatst: 30 juni, 2020

Juf Iris en Thom zijn maandag 29 juni 2020 (ook) op school getrouwd! Een bruiloft met alles er op & er aan met o.a. een hartelijk welkom onder de bogen, trouwen op het plein, een lied en een heerlijke bruidstaart gebakken door de kinderen uit haar klas, groep 6. Wat een prachtig feest….

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, menigte, boom en buiten

Aanpassing protocol m.i.v. 1 juli 2020

Geplaatst: 30 juni, 2020

Het protocol voor scholen kan wederom versoepeld worden. Het RIVM geeft aan dat de gezondheidsrisico’s voor kinderen heel beperkt zijn. Per 1 juli 2020 hoeven ook leerlingen en onderwijspersoneel geen 1,5 meter afstand meer aan te houden. De afgelopen weken hebben we gemerkt dat het binnen komen op gespreide tijden tussen 8:15 u en 8:30 u goed bevalt. De kinderen komen rustig binnen en er is tijd voor een praatje tussen de leerkracht en ieder kind. Dit blijft
voorlopig ongewijzigd. Bij het naar huis gaan aan het einde van de dag ontstaat vaker een ‘loos’ kwartier. Ook zien we dat buiten het hek bij het grote plein niet altijd 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Het plein vanaf de Breeschotenlaan is groot genoeg waar ouders uit groep 4 t/m 8 op 1,5 meter afstand van elkaar kunnen blijven, dus ouders zijn vanaf volgende week weer welkom op het grote plein.
Samengevat vanaf aanstaande woensdag 1 juli:
– Kinderen en leerkrachten hoeven geen 1,5 meter afstand te houden.
– Ouders mogen weer op het grote plein komen met 1,5 meter afstand van elkaar.
– Inlooptijden tussen 8:15 u en 8:30 u blijft ongewijzigd; dit zorgt voor een rustige binnenkomst.
– Alle kinderen zijn om 14:15 u uit.
– In- en uitgangen blijven ongewijzigd zoals het het nu ook gaat.
De overige afspraken kunt u in het aangepaste protocol lezen.Coronasticker - "1,5 m afstand houden" - By Stukdruk


Schoolfotograaf

Geplaatst: 29 juni, 2020

Op vrijdag 3 juli komt de schoolfotograaf van ieder kind een portretfoto en van iedere groep een klassenfoto maken.
Broertjes en zusjes die op De Ladder zitten kunnen ook met elkaar op de foto. Dit jaar is het helaas niet toegestaan dat externe broertjes en zusjes naar school komen door de huidige regelgeving. Na de zomervakantie ontvangt u de kaart om de foto’s te bestellen. Voor groep 8 die geen jonger broertje of zusje op De Ladder hebben, bedenken we een andere oplossing.

Waar kan je fotografie studeren? Fotografie voor beginners


Project ‘Vieren & Herdenken’

Geplaatst: 28 juni, 2020

In verschillende groepen is de afgelopen periode gewerkt rondom het thema ‘Vieren & Herdenken’. Zo hebben de kinderen in de groepen 3 en 4 na de corona tijd een plan gemaakt op welke wijze ze de corona slachtoffers willen herdenken in een park en hoe ze konden vieren dat ze weer naar school mochten door het kleien van taarten.
In de groepen 5 t/m 8 zijn werkstukken gemaakt over de levensbeschouwelijke stromingen van het Jodendom, Christendom, Hindoeïsme, Boeddhisme, Humanisme en Islam. Kinderen hebben kaarsjes versierd voor het lichtjesfeest bij het Hindoeïsme er zijn handen met henna versierd, hapjes gegeten vanuit het Suikerfeest etc. Een leuk en leerzaam project!

Wat Tamara leert van hen die een andere geloofsovertuiging hebben ...


Ouders bedankt!

Geplaatst: 19 juni, 2020

Als dank voor de fijne samenwerking tussen school en thuis tijdens de periode van thuisonderwijs ontvingen de ouders deze week allemaal een zonnebloem!
Wat zijn wij trots op hen!


Vakantierooster 2020-2021

Geplaatst: 13 juni, 2020

Hier alvast op een rijtje ons vakantierooster voor het komende schooljaar 2020-2021:

Herfstvakantie: 17 t/m 25 oktober 2020
Kerstvakantie: 19 december t/m 3 januari 2021
Voorjaarsvakantie: 20 t/m 28 februari 2021
Pasen 2 t/m 5 april 2021
Meivakantie & Hemelvaartsdag: 1 t/m 16 mei 2021
Pinksteren: 24 mei 2021
Zomervakantie 17 juli t/m 29 augustus 20201 


Passend onderwijs

Geplaatst: 12 juni, 2020

Het stuk uit de Volkskrant, geschreven door een leerkracht uit Den Haag, willen wij graag met u delen. Veel leerkrachten in Nederland hebben de voordelen ervaren  van kleine klassen. Bij De Ladder wordt deze droom werkelijkheid met gemiddeld 18 kinderen per groep in 2020-2021 waardoor we echt passend onderwijs kunnen bieden! Fantastisch hoe er nu al plannen gemaakt worden door de leerkrachten hoe de kinderen uit verschillende groepen elkaar regelmatig zullen tegenkomen bij groepsdoorbrekend werken, gezamenlijke pauze-en gymroosters.

======

Geef mij maar die halve klassen

De halve klassen, noodzakelijk door de coronacrisis, hebben onverwachte voordelen, merken de leerkrachten in het basisonderwijs, schrijft Monique van Merwijs in de Volkskrant (docent basisonderwijs, Den Haag, 7 juni 2020) Het valt op. Het aantal juffen en meesters dat meer voordelen dan nadelen zien in de gedwongen halve klassen. De gesprekken tussen leerkrachten op het schoolplein verlopen bijna letterlijk hetzelfde. Er is niets afgesproken, er is geen  actiegroep. Directeuren houden geen enquêtes, geen krant heeft zich er nog mee bemoeid. Maar desondanks. Het onderwijs is nog nooit zo passend geweest. Het salaris is nog nooit zo passend geweest. De mogelijkheid tot aandacht is nog nooit zo passend geweest. Passend onderwijs is nog nooit zo goed gelukt als nu. Nu het kind dat nooit echt iets vertelde ineens de oren van je hoofd kletst. Nu het hyperactieve kind ineens de meest actieve en geïnteresseerde is. Nu de juf ineens begrijpt hoe het rapport ingevuld moet worden, en waarom. Want er is tijd en genoeg rust. Want er is ruimte, fysiek en mentaal. Voor kind zijn en  jezelf zijn en grapjes en irritant gedrag (ja echt) (juf grinnikt in plaats van dat zij notities maakt in het dossier).  In de pauze gaan de, op gepaste afstand, gevoerde gesprekken over de kinderen die we nooit zo zagen. Over hoe fijn het is dat elk kind zichzelf kan zijn, over hoe fijn het is dat jijzelf jezelf kan zijn.
Dat je je ineens wél weer een goede juf of meester voelt, die elk kind ziet en elk kind op waarde kan schatten. Dat de kwartjes zo snel vallen. Hakken en plakken, letters leren, rijmen. Ineens duurt alles veel minder lang. En iedereen is trots: de juf, de kinderen, zelfs de directie. Want leerkracht zijn voor dertig kinderen is een ander beroep dan leerkracht zijn voor vijftien kinderen. Wat als ADHD ineens niet meer zoveel uitmaakt? Wat als dyslexie ineens gewoon ook iets is dat een kind mag en kan hebben? Dat er geen externe partij komt uitleggen hoe de juf een ‘probleemkind’ behapbaar kan houden in de klas? Kan Emre dan gewoon de drukke, blije jongen zijn die hij eigenlijk is? Kan Evi dan gewoon wat meer praten als ze iets leuks heeft meegemaakt?  Het zou ineens zomaar een leuke baan kunnen zijn, leerkracht. Omdat kinderen eigenlijk gewoon echt heel leuk zijn. Kleine gekke mensen, die kleine gekke dingen doen en ondertussen hun best doen om van alles te leren. Hoofdsteden, staartdelingen, figuurzagen. Deze juf zou in ieder geval heel graag alles zien. Ik zou graag zien hoe elk kind zich ontwikkelt. Hoe elk kind letters ontdekt, hoe het de wereld ontdekt, hoe het de wereld leert ontcijferen. En natuurlijk kan dat ook best een beetje met achtentwintig kinderen in de klas. Maar dan zouden we misschien wel missen dat Mehmet ineens zo goed kan vertellen, dat Yousra al vijftig plus twee kan optellen, en dat Senza best vaak geen eten bij zich heeft. Wie weet hoeveel juffen en meesters er eigenlijk echt zouden zijn als het vak teruggebracht zou worden tot de essentie: het vormen van kinderen tot gevormdere kinderen het jaar erop. Zonder waardeoordelen of hokjes of kruisjes op formulieren.  Dat leerkracht zijn een beroep is waar je fijn van slaapt, in plaats van een beroep waarvan je wakker ligt. Dat het voelt alsof je de mogelijkheid hebt om iets goeds te doen, in plaats van het beroep uit te voeren dat niemand meer wil. Er hoeft geen medaille te zijn, dat bedoel ik niet. Niemand hoeft een lied te schrijven over dat wij zo tof zijn of zo.Maar als je dan eindelijk je kind weer vijf dagen naar school mag sturen, als je zelf weer kan zoomen zonder dat je kleuter zijn tekening precies op dat moment wil laten zien, als je zelfs weer even jouw serie overdag kan netflixen, denk dan even aan de juffen en meesters. Niet omdat ze zielig zijn, maar omdat ze weer het meeste deel van de tijd aan het jongleren zijn met de ballen die ze moeten ophouden, in plaats van het rustig overgooien dat het daarvoor was. En vraag jezelf even af of jij mogelijkheden ziet, ideeën kan bedenken om het instituut basisschool een klein tikje te geven. Want er moeten toch mogelijkheden zijn. Helemaal nu we noodgedwongen zo goed in oplossingen hebben leren denken. De Ladder heeft mogelijkheden gezien om passend onderwijs te bieden voor alle kinderen door het creëren van kleine klassen. Wij zijn ervan overtuigd dat we hierdoor gelukkige kinderen en leerkrachten krijgen! 


Kennismaking nieuwe ouders

Geplaatst: 29 mei, 2020

Nieuwsgierig naar het onderwijs op De Ladder? Maak vrijblijvend een afspraak voor een rondleiding en kennismaking met Lianne van den Essenburg, directeur van De Ladder. Dit kan via directeur@deladder.nl of telefonisch op 0343-442358.


Natuurlessen

Geplaatst: 27 mei, 2020

Flowers & birds
Deze week natuurlessen van onze vakdocent natuur in de groepen 1 en 2 over bloemen
en vogels spotten in de groepen 3 en 4.
Fijn om met elkaar de wereld om ons heen te ontdekken en weer fysiek onderwijs te kunnen geven! 

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen


Leerlingvolgsysteem

Geplaatst: 26 mei, 2020

Om zicht te krijgen op waar de kinderen nu staan in hun ontwikkeling na deze bijzondere periode zullen de Cito E toetsen in juni zoals gepland stond afgenomen worden. Het is bedoeld voor ons als school om een plan van aanpak te kunnen maken om de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en zeker  iet als beoordeling van de kinderen.


Open Ochtend…..

Geplaatst: 14 mei, 2020

Onze open ochtend zal dit keer anders verlopen, vanwege het Corona virus. Dit keer kunt u alleen op afspraak een rondleiding krijgen door onze school. Bel of mail ons voor een afspraak, dat kan natuurlijk ook op een ander moment, dat hoeft natuurlijk niet persé 20 mei te zijn.

Wij zijn bereikbaar op 0343 – 442358 en via directeur@deladder.nl .


De school is weer open! Hoera!

Geplaatst: 12 mei, 2020

De school is weer open!! Wat een geweldig goede start gisteren met de groene groep en vandaag met de blauwe groep, zonder problemen.
Wij zijn ontzettend blij dat we weer fysiek les kunnen geven en zijn goed voorbereid.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, lucht en buiten

 

Dank voor de ontzettend leuke attentie vanuit de OC die we om de beurt zullen pakken!

Afbeelding kan het volgende bevatten: zittende mensen, tafel, plant en binnen


Kanjers, welkom terug op school!

Geplaatst: 11 mei, 2020


Vrijheid geef je door!

Geplaatst: 4 mei, 2020

“Vrijheid geef je door”
We herdenken vandaag op 4 mei en vieren morgen op 5 mei. De kinderen van groep 3 t/m 8 schreven gedichten hierover. Het maakt ons bewust en dankbaar van onze vrijheid op dit moment. De unieke gedichtenbundel met ruim 100 gedichten is vandaag naar alle ouders verstuurd.


Protocol opening De Ladder

Geplaatst: 1 mei, 2020

Inleiding

Dit protocol is opgesteld door PO-Raad, AOb, CNV Onderwijs, FVoV en AVS en is afgestemd met Ouders & Onderwijs, het Lerarencollectief, Boink, BMK, BK, Voor Werkende Ouders, OCW en SZW. Het dient als handreiking voor de sector bij het opstarten van de scholen. Alles wat specifiek gemaakt is voor de situatie van De Ladder staat schuin gedrukt opgenomen in dit protocol en is afgestemd met de MR. Het kabinetsbesluit tot het heropenen van de scholen is leidend. In dit protocol wordt ingegaan op een aantal praktische aspecten rondom veiligheid en hygiëne waar rekening mee gehouden kan worden als de scholen weer opengaan. Dit protocol kan worden aangepast naar aanleiding van ervaringen uit de praktijk en is daarmee een levend document. Bij de heropening zijn scholen en werknemers niet gehouden aan het onmogelijke.

Uitgangspunten

1. Alle leerlingen gaan vanaf 11 mei de helft van de tijd naar school.
2. Scholen beslissen zelf hoe zij de 50% onderwijstijd inrichten, waarbij wel uit wordt gegaan van hele dagen onderwijs (om zo min mogelijk verplaatsingsbewegingen van leerlingen en ouders te creëren en de aansluiting bij de Buitenschoolse Opvang zo optimaal mogelijk te houden). De Ladder houdt dit advies aan door uit te gaan van hele dagen. De ene helft (groen) en de andere helft (blauw) De groene groepen komen maandag en donderdag naar school en de blauwe groepen op dinsdag en vrijdag.
3. Tussen leerlingen hoeft geen 1,5 meter afstand bewaard te worden.
4. Tussen personeelsleden en leerling moet zoveel mogelijk 1,5 meter afstand bewaard worden.
5. Tussen personeelsleden onderling moet altijd 1,5 meter afstand bewaard worden.
6. De beschikbare ruimte in het schoolgebouw dient optimaal ingezet te worden, zodat zo veel mogelijk afstand tussen leerlingen en tussen leerlingen en leraren gecreëerd wordt.
7. Er wordt gebruik gemaakt van vaste cohorten. Dit betekent dat alle leerlingen van de
school worden verdeeld in twee helften en de samenstelling van die helften wijzigt niet. De leerlingen rouleren niet over de cohorten. Scholen streven ernaar om kinderen uit 1 gezin zoveel als mogelijk in hetzelfde cohort te plaatsen. De Ladder plaats alle kinderen uit gezinnen bij elkaar.
8. De cohorten zijn niet gelijktijdig aanwezig in de school.
9.Bij de uitvoering van dit protocol wordt de medezeggenschapsraad betrokken op basis van de WMS, waarbij de termijnen voor overleg in redelijkheid worden ingevuld, zodanig dat snel besluiten kunnen worden genomen. De MR heeft woensdag 22 april mee kunnen denken met de brief richting de ouders over de grote richtlijnen. Donderdag 23 april heeft de MR dit protocol ontvangen en krijgt de gelegenheid om mee te denken.


Alternatieve Koningsspelen 2020

Geplaatst: 17 april, 2020

Vandaag vrijdag 17 april vinden de alternatieve Koningsspelen plaats. Dit jaar openen we met een filmpje dat gemaakt is door de kinderen waarbij er overgegooid wordt met een bal. Het resultaat is ontzettend leuk geworden, dus zeker de moeite waard om te gaan kijken! We hebben ons best gedaan zoveel mogelijk van de ingestuurde filmpjes te verwerken, maar helaas konden niet álle filmpjes verwerkt worden. Na de opening kunnen de kinderen de digitale koningsspelen volgen van het buurtsportteam tussen 10:00 en 11:30 uur. De kinderen krijgen suggesties voor spelletjes die je alleen of met zijn tweeën kunt doen in de tuin met spullen die in huis te vinden zijn. Daarnaast hebben de kinderen de opdracht om op te schrijven (of te tekenen voor kinderen uit groep 1 t/m 3) wat zij zouden doen als ze een dag koning zijn. Het zou leuk zijn als de kinderen een foto bijvoegen waarop ze verkleed zijn als koning of koningin.

Heel veel sportplezier vandaag!

De opening van de alternatieve Koningsspelen met een sportief filmpje: https://www.youtube.com/watch


Eindactiviteiten groep 8

Geplaatst: 16 april, 2020

Groep 8 is voor de kinderen altijd een bijzonder jaar. Maar dat het zó bijzonder zou worden, hadden we ook niet kunnen bedenken. Het kamp hebben ze gelukkig al achter de rug. We zullen er alles aan doen dat deze fantastisch leuke groep hoe dan ook op gepaste wijze afscheid kan nemen van hun basisschooltijd. We gaan volgende week beginnen met het kiezen van een musical waar thuis mee geoefend kan worden. Laten we hopen dat er een moment komt dat dit opgevoerd mag gaan worden. Anders wordt er t.z.t. nagedacht over een alternatief.

Ook willen we er in ieder geval voor zorgen dat er een onvergetelijke afscheidsavond komt. Op welke manier dit invulling krijgt is nog even de vraag. We hebben in ieder geval besloten om het project Ladder in Bizz dit jaar niet te doen, omdat we de extra inspanningen nu niet kunnen verwachten van de ondernemers in Maarn. Daarnaast is nog niet zeker dat de markt überhaupt gehouden mag worden. We gaan wel nadenken over een alternatief project.

Iedere keer dat we meer informatie vanuit het kabinet krijgen zullen we u ook op de hoogte houden van de activiteiten die gepland staan en hoe die invulling krijgen.

Eerste stagedag in groep 8 - Blog 1 / Blogs | jufdemi.com


Onderwijs op afstand

Geplaatst: 14 april, 2020

Het is zo fijn om te merken dat wij ons werk voort kunnen zetten en het onderwijs door gaat. Nog meer komt naar boven dat De Ladder een sterk en innovatief team heeft. Het is heel mooi om de instructies van alle klassen te kunnen volgen en wij kijken vol bewondering naar de inzet en creativiteit in het team. We hebben aardig onze draai gevonden om iedere schooldag de instructiefilmpjes te bundelen van de verschillende vakken en de kinderen te begeleiden via de chat of telefoon.  Ook ontvangen wij met regelmaat prachtige foto’s… Zoals dit ‘melkmeisje schilderij’ in groep 3 en zijn benieuwd naar nog meer van die creatieve kinderen. 


Koningsspelen!

Geplaatst: 6 april, 2020

Voor de koningsspelen zorgen we voor een alternatief programma. Kinderen krijgen suggesties voor spelletjes die je alleen of met zijn tweeën kunt doen in je tuin met spullen die in huis te vinden zijn.
Daarnaast krijgen alle kinderen de opdracht om op te schrijven (of te tekenen voor kinderen uit groep 1 t/m 3) wat zij zouden doen als ze een dag koning zijn. Het zou leuk zijn als de kinderen een foto bijvoegen waarop ze verkleed zijn als koning. Tenslotte willen we voor de koningsspelen gezamenlijk een filmpje maken. Hierover krijgt u in de loop van volgende week een voorbeeld toegestuurd met de precieze opdracht.

Alternatieve spelletjes:

Flessengooien : Neem allebei een fles gevuld met water, en zet die voor je neer , op behoorlijke afstand van elkaar (hoever moet je even uitzoeken wat het leukste is. Je probeert met de bal de fles van de tegenstander om te gooien. Tegenstander moet achter de fles blijven. Is de fles omgegooid dan moet eerst de bal opgehaald worden en dan mag de eigenaar zijn/haar fles pas rechtzetten Wie het eerste al het water kwijt is heeft verloren.                                       

Blikgooien: (ook wel blikwerpen genoemd) is een spel wat vaak wordt gespeeld op de kermis. Ook is het een populair spel tijdens de festiviteiten op Koningsdag en voorheen Koninginnedag. Maar blikgooien is zeker ook een erg leuk spelletje voor een kinderfeestje.
Spelbeschrijving
Het doel van het spel is om in drie pogingen zoveel mogelijk opgestapelde blikken om te gooien. Opeen tafel of een muurtje worden 10 blikken opgestapeld in de vorm van een schuine toren (of
driehoek):
•Op de onderste rij staan 4 blikken naast elkaar;
•Daarbovenop worden 3 blikken gestapeld;
•De volgende laag bestaat uit 2 blikken;
•En helemaal bovenop komt het laatste blik.
Op een bepaalde afstand van de blikken (bijvoorbeeld 2 of 3 meter) wordt een lijn gemarkeerd.
Vanachter deze lijn moet straks gegooid worden. Leg hier 3 zachte ballen of pittenzakjes klaar.
Speluitleg
1.De kinderen mogen om de beurt met de ballen of pittenzakjes proberen de blikken omver te
werpen
2.Ze moeten daarbij de aangegeven afstand aanhouden, door achter de gemarkeerde lijn te blijven.
3.Elk kind krijgt 3 ballen of pittenzakjes en heeft dus 3 pogingen om te gooien.
4.Voor elk blik wat omver wordt geworpen, krijgt de werper een punt.
5.Als alle blikken worden omgegooid, kun je eventueel een bonus toekennen.
6.Het kind dat na alle speelronden de meeste blikken heeft omgegooid en dus de meeste punten
heeft verzameld, is de winnaar.

Stoeprand:  Dan moet je tegenover elkaar staan bij een stoep en dan moet je proberen om de bal tegen de stoeprand te gooien en als ie terug kaatst dan heb je een punt.

Zevensprong:
Voer de opdrachten op volgorde uit.
‘Muur’ betekent ‘gooi tegen de muur’ en ‘grond’ betekent ‘stuiter op de grond’. Wanneer een
opdracht in één keer lukt, is deze klaar en ga je door met de volgende opdracht.
7x muur – vang 6x muur – grond – vang 5x grond – muur -vang
4x onder been door tegen muur – vang 3x muur – klap – vang
2x muur – rondje draaien – vang 1x muur – klap (voor-achter-voor) – vang
Gelukt? Probeer alle eens met één hand, …je andere hand, …op één been, …op je andere been, …
Speel je samen? Wie is het eerste klaar?

Landje pik:
Teken met krijt 15 vlakken op de straat. Eén vlak heeft maximaal de grootte van een stoeptegel. Elk vlak stelt een land voor. Schrijf in ieder land een nummer van 1 tot 6, sommige nummers worden dus dubbel gebruikt. Het eerste kind gooit met de dobbelsteen. Hij gooit (bijvoorbeeld) een drie. Hij mag alle landen met een drie inkleuren. Als hij er eentje vergeet, dan moet hij eerst weer een drie gooien voordat hij ook dit land mag inkleuren. Iedereen gooit om beurten met de dobbelsteen. Als alle vlakken zijn ingekleurd is het spel afgelopen. Degene met de meeste vlakken heeft gewonnen.

Hinkelen:
Vanaf zo’n jaar of vier is een kind in staat te hinkelen. Een hinkelbaan is dan vreselijk leuk. Teken op de straat vakjes van 1 t/m 10. Je moet eerst een steentje in vakje 1 gooien. Dan moet je de
hinkelbaan gaan afleggen, maar je mag niet op vakje één gaan staan. Daar moet je overheen
springen. Vervolgens krijg je vakje twee, etc… Als het steentje niet in het juiste vakje wordt gegooid, ben je af. Ook als je tijdens het hinkelen buiten het vakje komt, ben je ook af.

Knikkeren voor binnen en buiten:
Knikkeren is een binnen spel, maar ook een buitenspel. Veel kinderen zijn dol op knikkeren en doen
hier graag aan mee. Knikkeren werkt als volgt:iedere speler heeft bijvoorbeeld twee knikkers. Deze
twee knikkers kunnen gewonnen worden door de andere spelen. Als je binnen gaat knikkeren kun je aangeven waar een potje neerzetten waar de knikkers in moeten (een zogenoemd knikkerkuiltje).
Buiten kun je een gaatje graven in de grond waar de knikkers in moeten komen. Om de beurt gooi je een knikker op, dit doe je zo dicht mogelijk bij het gaatje waar deze in moet. Wie dan het dichtste bij ligt mag nog een keer. Het is de bedoeling dat de knikkers in het gaatje komen,heb je er een knikker in, dan mag je de andere knikker ook proberen in het gaatje te krijgen, lukt dat niet? Dan is de andere speler aan de beurt. Diegene die de laatste knikker in het kuiltje doet heeft gewonnen. Voor het kinderspel knikkeren zijn verschillende varianten mogelijk: Kies zelf het aantal knikkers (je kunt met een spelen maar ook met drie) Je kunt in plaats van een kuiltje ook de muur gebruiken, wie het dichtst bij de muur ligt mag dan beginnen en de knikkers moeten dan tegen de muur liggen als je ze wilt winnen.


Palmpasen!

Geplaatst: 3 april, 2020

Aanstaande zondag 5 april is het Palmpasen als begin van de Goede Week. We hebben een mooi alternatief bedacht nu de oorspronkelijke ideeën voor onze Paasviering met ontbijtje, paasverhaal in de klas en Paasmarkt niet door kunnen gaan.

Voor de Paasviering van de groepen 1 en 2 wordt een verhaal voorgelezen met de naam ”De Eerste Paasmorgen”.
Voor de groep 3 t/m 8 hebben we een planning gemaakt in de Goede Week vanaf Palmzondag tot Stille Zaterdag. Deze planning staat in de weektaak van groep 3 t/m 8 opgenomen met de bijbehorende linkjes.
Maandag: Er wordt een Trefwoordverhaal uitgespeeld door juf Iris (leerkracht groep 6) met haar creatieve familie via link in de weektaak.
Woensdag: Het tweede deel van het Trefwoordverhaal wordt uitgespeeld.
Donderdag: Er wordt een Paasviering voor thuis aangeleverd met linkjes voor liederen, het Paasverhaal met de opstanding van Jezus en een creatieve opdracht. Nog een tip voor thuis. Het leukste is om de liederen in de dagen vóór de Paasviering van donderdag te oefenen. Op deze manier kunnen jullie donderdag allemaal meezingen! 


Thuisonderwijs…..

Geplaatst: 3 april, 2020

Inmiddels is de school drie weten gesloten en hopen we dat we op de helft zitten. Op naar de komende drie weken tot aan de mei vakantie! Het thuisonderwijs vergt veel van ouders, kinderen en leerkrachten. We zien dat iedereen ontzettend hard zijn best doet en proberen deze periode met steun van elkaar zo goed mogelijk door te komen. Ondanks dat we de kinderen en ouders niet zien, voelen we ons verbonden met jullie door alle andere vormen van contact en probeert ieder gezin te roeien met de riemen die ze hebben. De boodschap van alle meesters en juffen:

‘Lieve kinderen, wat doen jullie het thuiswerken ontzettend goed! Wij zijn trots op jullie. Nog even volhouden. Hopelijk tot 6 mei! Liefs team De Ladder.’


Onderwijs op afstand!

Geplaatst: 2 april, 2020

Ook in de deze ‘Coronatijd’ gaat het onderwijs op De Ladder door!
Nog meer komt naar boven dat De Ladder een sterk en innovatief team heeft. De groepen 1, 2 en 3 hebben opdrachten mee naar huis gekregen en werkpakketjes.
Kinderen uit groep 4 t/m 8 hebben een chromebook van school mee naar huis gekregen, leerkrachten geven op afstand les, instructie filmpjes worden opgenomen en via Parro naar de ouders gestuurd. We hebben onze draai gevonden bij deze nieuwe vorm van onderwijs om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden.  


Verlenging maatregel sluiting scholen.

Geplaatst: 1 april, 2020

Afgelopen dinsdag 31 maart heeft de regering bekend gemaakt dat alle scholen in Nederland gesloten blijven tot in elk geval 28 april 2020. Aangezien onze meivakantie gepland staat t/m 5 mei, opent De Ladder 6 mei haar deuren. Uiteraard moeten wij de berichtgeving van 21 april afwachten of dat ook daadwerkelijk door kan gaan.

De Ladder blijft noodopvang bieden aan kinderen van ouders die werkzaam zijn in vitale beroepen. Zoals jullie weten is deze opvang er alleen in nood als u het niet op een andere manier kunt organiseren of als er problemen thuis ontstaan. We begrijpen goed hoe pittig het kan zijn alles te combineren en voldoende aandacht aan iedereen te kunnen schenken.


School dicht….. thuis werken!

Geplaatst: 17 maart, 2020

Het was maandag 16 maart 2020 een bijzondere gewaarwording om alleen het team van De Ladder op school te zien! Vanmiddag kunnen de thuiswerk pakketjes opgehaald worden, waarvoor een deel al klaar ligt. Het schema hiervoor hebben alle ouders ontvangen. Kinderen krijgen zowel hun Chromebook, papieren versies en een boek uit de schoolbibliotheek mee naar huis dat het thuiswerken mogelijk maakt.

We hebben werkgroepen opgezet om deze bijzondere vorm van onderwijs te kunnen geven met een beveiligde omgeving voor onze instructie filmpjes die we gaan geven.

1. Opvang voor vitale beroepen
2. Dagstructuur
3. Inhoudelijk lesaanbod digitaal en papier
4. Instructie door filmpjes
5. Communicatie

Hieronder staat een voorbeeld van een dagschema dat naar eigen inzicht aangepast kan worden en kan helpen structuur in de dag aan te brengen.

We wensen iedereen heel veel succes; samen staan we sterk!



Project ‘Vieren & Herdenken’

Geplaatst: 10 maart, 2020

Vanaf deze week zijn wij gestart met het nieuwe projectthema Vieren en Herdenken. Leerlingen leren over het belang en de waarde hiervan. We starten vanuit onze eigen identiteit en ontdekken hoe dit ook in andere culturen en landen gaat. Hoe wordt het nieuwe jaar of een nieuwe lente gevierd, welke rituelen worden uitgevoerd en welke symbolen zijn zichtbaar.
De kinderen leren over de feesten en herdenkingen in de wereldgodsdiensten. Verhalen, gedichten en liederen uit verschillende geloven worden gebruikt. Tijdens dit project vallen een aantal vieringen en herdenkingen zoals Pasen en de Koningsspelen. En wordt er ook aandacht besteed aan de 4 mei herdenking en Bevrijdingsdag van 5 mei.

Op vrijdag 24 april om 8.30 uur zouden wij dit project afsluiten in alle klassen met een unieke viering of herdenking, maar vanwege de Corona crisis moeten wij dit helaas annuleren. 


Nationaal Militair museum in Soesterberg

Geplaatst: 5 maart, 2020

Dinsdag 3 maart zijn de groepen 7 & 8 bij het Nationaal Militair museum in Soesterberg geweest. Er was een les over kinderen uit 1945; de klas van ‘45. Vijf verhalen over hoe men in en na de tweede wereldoorlog leefde. Het was een zeer interessante dag!

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, zittende mensen en binnen


Ontwikkelingsgesprekken

Geplaatst: 7 februari, 2020

Vanaf maandag 10 februari vinden de ontwikkelingsgesprekken weer plaats. De rapportage is bedoeld is om de betrokkenheid van de kinderen bij het onderwijs te vergroten. Om die reden worden de gesprekken sinds enkele jaren vanaf groep 5 met kind, ouders en leerkracht gevoerd. Dit betekent dat de meeste gesprekken in de groepen 1 t/m 8 na schooltijd tot aan het begin van de avond plaatsvinden.

Via Parro heeft de leerkracht van uw kind uitnodigingen gestuurd om in te tekenen voor deze ontwikkelingsgesprekken.