Passend onderwijs

We
helpen elkaar
Afstemming

De Ladder hecht veel waarde aan het bieden van passende zorg voor onze leerlingen. Onze missie is om goed onderwijs in een veilige omgeving te kunnen bieden. Op De Ladder werken we volgens de cyclus van handelingsgericht werken. De onderwijsbehoeften van kinderen staan daarbij centraal, wat een kind nodig heeft om de onderwijsdoelen te behalen. Het gaat om afstemming op en wisselwerking tussen het kind en de omgeving. Zowel kind als leerkracht, school en ouders spelen daarin een rol. We maken daarbij gebruik van dagtaken in de onderbouw en weektaken in de bovenbouwgroepen, waarbij de instructietafel voor verlengde instructies door de groepsleerkracht wordt ingezet.

Zorgteam

Sinds het schooljaar 2017-2018 is ons zorgteam uitgebreid. Er zijn twee intern begeleiders aanwezig; Esther van den Top voor de groepen 1 t/m 3 en Audrey Nijman voor de groepen 4 t/m 8, die beiden een aanvullende opleiding hebben gevolgd. Zij coördineren de zorg door het voeren van leerlingenbesprekingen met de groepsleerkrachten, onderhouden contacten met interne en externe hulpverleners en instanties en zijn, indien nodig, aanwezig bij gesprekken met ouders over zorgtrajecten. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor de zorg voor de leerlingen in zijn of haar klas. De groepsleerkracht wordt hierbij, indien nodig, ondersteund door de intern begeleiders, onderwijsassistent of specialist meerbegaafdheid. De onderwijsassistent biedt zorg aan individuen of kleine groepjes kinderen buiten de klas en wordt aangestuurd door de groepsleerkracht. Ouders worden van een zorgtraject op de hoogte gebracht door de eigen leerkracht.

Zorg aan de onderkant

Ons doel is de leerlingen zoveel mogelijk in de groep extra zorg te bieden. In sommige gevallen is er op bepaalde momenten extra zorg nodig voor individuen of kleine groepen buiten de groep op een bepaald onderdeel. Deze ondersteuning wordt gegeven door de onderwijsassistent Kim van Gool. Kim is sinds 2004 werkzaam in het onderwijs. Voordat zij begon met werken heeft zij de opleiding tot onderwijsassistent gevolgd, de Pabo afgerond en zich gespecialiseerd tot remedial teacher (RT). Op maandag, dinsdag en donderdag is zij op school aanwezig.

Meerbegaafdheid

Op De Ladder is het hele team geschoold hoe om te gaan met meerbegaafde leerlingen. De groepsleerkracht zorgt voor een aanvullend programma voor deze leerlingen gedurende de schoolweek. Er zijn twee specialisten meerbegaafdheid op De Ladder aanwezig. Pia van Noort begeleidt de RT extra groepen 1 t/m 3 één dag per veertien dagen. Danielle van Leeuwen begeleidt de RT-extra van de groepen 4 t/m 8 een dag per week.

Het team van De Ladder is geschoold hoe om te gaan met meerbegaafdheid in de klas. Tevens is er een beleidsplan meerbegaafdheid aanwezig.

Ons doel is om de zorg zoveel mogelijk in de klas te bieden. De groepsleerkracht is altijd eindverantwoordelijk voor de groep met ondersteuning van de specialist meerbegaafdheid die de leerlingen op bepaalde momenten uit de klas halen voor extra ondersteuning op het gebied van ‘leren leren’, de fixed en growth mindset of uitleg van plus-opdrachten. Meerbegaafde leerlingen worden wekelijks buiten de groep begeleid in zogenaamde RT-extra flex groepen. De groepsleerkrachten uit alle groepen inventariseren aan de hand van SiDi, een signaleringsinstrument, welke leerlingen in aanmerking komen voor de RT-extra flex groepen. Meer over het beleid hierop is opgenomen in het Beleid meerbegaafdheid

Resultaten en observatiemethodes

Alle resultaten van de methode gebonden toetsen van alle vakken worden digitaal ingevoerd in het systeem ‘Parnassys’. Voor het volgen van de kinderen op sociaal-emotioneel gebied gebruiken we Kanvas. Dit systeem is verbonden aan de Kanjermethode. Op De Ladder gebruiken we naast de toetsen die gekoppeld zijn aan de methodes ook methode onafhankelijke toetsen en overig diagnostisch materiaal. Voor alle groepen gebruiken we voor het volgen van de cognitieve ontwikkeling het leerlingvolgsysteem van Cito. Dit zijn genormeerde toetsen waarmee de cognitieve vaardigheden van een kind worden gemeten en vergeleken met het landelijk gemiddelde.

Meer lezen over de zorg? Het schoolondersteuningsprofiel is opgenomen in het downloadcentrum onder zorg.