Geplaatst: 11 september, 2020
Deze week starten we met het thema “Uitvindingen en ontdekkingen”. Wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee? Vraag je kind maar eens naar een voorbeeld. Als het goed is kan hij of zij je dit vertellen. Verder leren de kinderen over essentiële ontdekkingen zoals vuur, ijzer en uitvindingen van vroeger zoals het wiel en een vlot. Ook leren we over revolutionaire uitvindingen die recent gedaan zijn zoals het internet of elektrische auto’s. Passend bij het thema is er een ontdekruimte ingericht waar met natuurkundige verschijnselen zoals zwaartekracht en magnetisme wordt geëxperimenteerd onder begeleiding van meester Jaap. Hoe kun je klei laten drijven? Om de informatie verder te verwerken maken de kinderen in de bovenbouw een tijdlijn of een werkstuk die ze op een later moment aan elkaar presenteren. Zelfregulering en creatief denken zijn de 21e-eeuwse vaardigheden die centraal staan in de bovenbouw. In de onderbouw staat inhibitie (je impulsen controleren) en werkgeheugen centraal.
Kortom; een geweldig thema!